Frågor och svar
Vad är rusmedel?
Ämnen som påverkar hjärnan och kan förändra stämningsläge, beteende och omdöme. Exempel på sådana ämnen är alkohol, tobak/nikotin och narkotika.
Alkohol och nikotinprodukter är lagliga men åldersbegränsade.
Narkotika, inklusive cannabis, ecstasy, kokain, amfetamin med flera.
Idén om att mildare droger leder till tyngre. Forskning visar att detta är förenklat – riskmiljöer och sociala faktorer spelar större roll än själva ämnet.
När unga tror att ”alla andra” använder mer rusmedel än de faktiskt gör – vilket kan leda till högre bruk. Korrigerade normer minskar trycket att prova.
Otrygg miljö, svaga relationer till vuxna, psykisk ohälsa, skolsvårigheter, brist på meningsfull fritid, grupptryck och tillgänglighet.
Starka relationer, tydliga gränser, god självkänsla, fungerande skolgång, meningsfulla aktiviteter och föräldrastöd.
Riskbruk: Konsumtion som ökar risken för skador.
Missbruk/skadligt bruk: Bruket leder till problem i vardagen.
Beroende: Stark kontrollförlust, toleransökning och abstinens.
Åldersanpassat, öppet och tryggt. Man lyssnar aktivt, korrigerar myter och stärker ungas förmåga att säga nej. Fokus på relation och dialog – inte skrämsel.
Man följer skolans handlingsplan:
- Samla observationer
- Tala med eleven
- Kontakta vårdnadshavare
- Koppla in elevvård vid behov
- Följ upp strukturerat
Ett dokument som beskriver skolans gemensamma riktlinjer kring alkohol, tobak och narkotika – både för elever och personal.
Konkreta rutiner för hur skolan agerar vid oro, incidenter eller behov av stöd. Tydliga roller, steg och kontaktvägar.
Insatser som minskar risken för att barn och unga börjar använda rusmedel. Fokus ligger på att stärka skyddsfaktorer, minska riskfaktorer och skapa trygga miljöer.
Fostran: Värderingar, normer, förhållningssätt.
Upplysning: Fakta och information.
Undervisning: Pedagogiskt planerade lärandeprocesser.
Allmänt: Insatser för alla barn/elever.
Riskförebyggande: Stöd till grupper eller individer som löper högre risk.
Reparativt: Stöd när problem redan uppstått.
Långsiktighet, trygg skolmiljö, stärkt social kompetens, tidigt stöd, engagerad personal och samarbete med hemmet.
Skrämsel, engångsinsatser och moraliserande budskap.
Ett evidensbaserat, skol- och familjeinriktat program som stärker sociala färdigheter, trygghet och förmågan att göra hälsosamma val.
Utbildar skolpersonal, håller elevlektioner, erbjuder föräldrastöd och tar fram material som stärker barns och ungas motståndskraft mot rusmedel.
- Elever i åk 1–9
- Skolpersonal
- Föräldrar
- Småbarnspedagoger
PEPP når varje år tusentals barn, unga, vårdnadshavare och lärare runt om i Svenskfinland – siffran varierar per år, men räckvidden ökar kontinuerligt.
En kort, interaktiv lektion som tränar sociala färdigheter, stärker gruppen och ger eleverna verktyg för att hantera känslor, press och val. Lektionen kan också innehålla fakta om rusmedel som lyfts fram genom frågesporter och diskussioner.
Ett program för småbarnspedagogik med fokus på känsloreglering, trygghet, normer och tidigt förebyggande.
Ett konkret verktyg där elever drar lappar med övningar som tränar känslor, empati, kommunikation och gruppstärkande förmågor.
Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik – en finlandssvensk organisation som arbetar med prevention, hälsa och trafiksäkerhet.